موارد وقف حسن و قبيح (۲) |
وقف بين فعل (يا شبه فعل ) و متعلقات آن
مراد از متعلقات فعل و شبه فعل , جار و مجرور و ظرف است , اين نوع وقف اكثراقبيح است ولى در مواردى نيز ممكن است حسن باشد.
مثالها: (هدى # للمتقين ), (بقره (2), آيه 2).
(الذين يؤمنون # بالغيب ), (همان , آيه 3).
(وبالاخرة # هم يوقنون ), (همان , آيه 4).
(ختم اللّه # على قلوبهم وعلى سمعهم ), (همان , آيه 7).
(اللّه يستهزى ء # بهم ), (همان , آيه 15).
(ان اللّه على كل شى ء # قدير), (همان , آيه 20).
(وكلا منها رغدا # حيث شئتما), (همان , آيه 35).
(ثم بعثناكم # من بعد موتكم ), (همان , آيه 56).
(واذ قلتم يا موسى لن نؤمن لك # حتى نرى اللّه جهرة ), (همان , آيه 55).
(والسموات مطويات # بيمينه ), (زمر (39), آيه 67).
نكاتى درباره ظرف و جار و مجرور
1 ـ هر ظرف و جار و مجرورى وابسته به يك متعلق است .
2 ـ متعلق ظرف و جار و مجرور, يا فعل است و يا شبه فعل , مانند: اسم فاعل , اسم مفعول و غير آن .
3 ـ ممكن است متعلق ظرف و جار و مجرور, محذوف باشد, مانند: متعلق (للّه )در (الحمدللّه ), كه در واقع مى شود: (الحمد يكون للّه ), و يا متعلق (بسم اللّه ) كه در اصل بوده است : (ابتداء بسم اللّه ).
4 ـ گـاهـى جـار و مـجـرور و ظرف بر متعلق خود مقدم مى شوند, مانند: (على كل شى ء قدير) و (وبالاخرة هم يوقنون ).
وقف بين حروف مشبهة بالفعل و اسم و خبر آنها
حـروف مشبهة بالفعل عبارتند از: ان , ان , كان , ليت , لكن و لعل , اين وقف از نوع وقف قبيح است و ممكن نيست حسن باشد, زيرا ان و امثال آن , بدون اسم وخبرشان معناى مفيدى ندارند.
مثالها: (ان # الذين كفروا), (بقره (2), آيه 6).
(ان# اللّه على كل شى ء قدير), (همان , آيه 20).
(وبشر الذين امنوا وعملوا الصالحات ان # لهم جنات ), (همان , آيه 25).
(ولكن # اللّه رمى ), (انفال (8), آيه 17).
(لا تدرى لعل # اللّه يحدث بعد ذلك امرا), (طلاق (65), آيه 1).
(وما يدريك لعل # الساعة قريب ), (شورى (42), آيه 17).
(قال يا ليت # قومى يعلمون ), (يس (36), آيه 26).
نكاتى درباره حروف مشبهة بالفعل
1 ـ حروف مشبهة بالفعل بر سر مبتدا و خبر درمى آيد و آنها را اسم و خبر خودمى سازد.
2 ـ اسم حروف مشبهة بالفعل , منصوب و خبرشان مرفوع است (لفظا يامحلا).
3 ـ ممكن است خبر بر اسم مقدم شود.
4 ـ ممكن نيست اسم و خبر بر حروف مشبهة بالفعل مقدم شوند.
وقف بين اسم و خبر حروف مشبهة بالفعل
اين وقف نيز از نوع وقف قبيح است و ممكن نيست كه حسن باشد.
مثالها: (ان اللّه # لا يستحيى ان يضرب مثلا), (بقره (2), آيه 26).
(الا انهم # هم السفهء), (همان , آيه 13).
(يا ليتنى # كنت معهم ), (نساء (4), آيه 73).
(يا ليتها # كانت القاضية ), (حاقه (69), آيه 27).
(وما يدريك لعل الساعة # تكون قريبا), (احزاب (33), آيه 63).
وقف بين افعال ناقصه و اسم و خبر آنها
افعال ناقصه بر سر مبتدا و خبر درمى آيند و آنها را اسم و خبر خود قرار مى دهند,اسم آنها مرفوع و خـبـرشـان منصوب است (لفظا يا محلا), اين افعال عبارتند از:كان , صار, كاد, وجد, حصل , مادام , اصبح , امسى , اضحى , ليس , ظل , بات ,مازال , مابرح , مافتى ء و ماانفك .
اين نوع وقف , قطعا قبيح است .
مثالها: (يكاد # البرق يخطف ابصارهم ), (بقره (2), آيه 20).
(كان # الناس امة واحدة ), (همان , آيه 213).
(ليس # البر ان تولوا وجوهكم قبل المشرق والمغرب ), (همان , آيه 177).
(ولا تقف ما ليس # لك به علم ), (اسراء (17), آيه 36).
(لا يزال بنيانهم الذى بنوا # ريبة فى قلوبهم ), (توبه (9), آيه 110).
(او يصبح # موها غورا فلن تستطيع له طلبا), (كهف (18), آيه 41).
(الا الى اللّه # تصير الامور), (شورى (42), آيه 53).
وقف بين اسم و خبر افعال ناقصه
اين نوع وقف نيز قطعا قبيح است , زيرا مانند وقف بين مبتدا و خبر است .
(وما كادوا # يفعلون ), (بقره (2), آيه 71).
(فمازلتم # فى شك مما جءكم به ), (غافر (40), آيه 34).
(ان عبادى ليس لك عليهم # سلطان ), (اسراء (17), آيه 65).
(واصبح فؤاد ام موسى # فارغا), (قصص (28), آيه 10).
(ان اللّه كان على كل شى ء # حسيبا), (نساء (4), آيه 86).
وقف بين ظن (و نظاير آن ) و اسم و خبر آن , و وقف بين اسم و خبر آن
ايـن افـعال را افعال قلوب نامند و عبارتند از: ظن , راءى , علم , وجد, درى , تعلم ,حسب , زعم , عد, جعل و هب .
مثالها: (الذين يظنون # انهم ملاقو اللّه ), (بقره (2), آيه 249).
(ولا تحسبن # اللّه # غافلا عما يعمل الظالمون ), (ابراهيم (14), آيه 42).
(ولا تحسبن # الذين قتلوا فى سبيل اللّه# امواتا), (آل عمران (3), آيه169 ).
(فلا تحسبنهم # بمفازة من العذاب ), (همان , آيه 188).
(وظن # اهلها # انهم قادرون عليها), (يونس (10), آيه 24).
(لولا اذ سمعتموه ظن # المؤمنون والمؤمنات بانفسهم # خيرا), (نور (24), آيه12 ).
(انهم يرونه # بعيدا, ونريه # قريبا), (معارج (70), آيه 6).
(واذ وجدنا # اكثرهم # لفاسقين ), (اعراف (7), آيه 102).
(وجعلوا # الملائكة الذين هم عباد الرحمن # اناثا), (زخرف (43), آيه 19).
(فجعلناه # هباء منثورا), (فرقان (25), آيه 23).
وقف بين مؤكد و مؤكد
مثالها: (فسجد الملائكة # كلهم اجمعون ), (ص (38), آيه 73).
چـون الـف و لام در (الـمـلائكـة ), الف و لام استغراق است , بنابراين (فسجدالملائكة ), يعنى همه فرشتگان سجده كردند, بنابراين (كلهم ) و (اجمعون ) تاءكيدبراى (الملائكة ) هستند.
(وعلم ادم الاسمء # كلها), (بقره (2), آيه 31).
(والذى خلق الازواج # كلها), (زخرف (43), آيه 12).
(وتؤمنون بالكتاب # كله ), (آل عمران (3), آيه 119).
(اذا دكت الارض دكا # دكا), (فجر (89), آيه 21).
(وجء ربك والملك صفا # صفا), (همان , آيه 22).
وقف بين صفت و موصوف
وقـف بـيـن صـفـت و موصوف گاهى قبيح است ,
مانند: (فويل للمصلين # الذين هم عن صلوتهم ساهون )
, و گاهى حسن است , مانند: (الحمدللّه رب العالمين # الرحمن الرحيم )
تذكر: صفت و موصوف در چهار چيز با هم اشتراك دارند:
1 ـ در معرفه و نكره بودن .
2 ـ در مذكر و مؤنث بودن .
3 ـ در اعراب .
4 ـ در مفرد و تثنيه و جمع .
مثالها: (الحمدللّه # رب العالمين ), (حمد (1), آيه 2).
(هدى للمتقين # الذين يؤمنون بالغيب ), (بقره (2), آيه 2 و 3).
(ولهم عذاب # عظيم ), (همان , آيه 7).
(ولهم عذاب # اليم بما كانوا يكذبون ), (همان , آيه 10).
(وما يضل به الا الفاسقين # الذين ينقضون عهد اللّه ), (همان , آيه 26 و 27).
(انه هو التواب # الرحيم ), (همان , آيه 37).
(والقران # الحكيم ), (يس (36), آيه 2).
وقف بين مبدل منه و بدل
وقـف بـين بدل و مبدل منه , نوعا حسن است , براى اينكه جمله بدون بدل نيزداراى معناى مفيد است .
مثالها: (اهدنا الصراط المستقيم # صراط الذين انعمت عليهم ), (حمد (1), آيه 6 و7).
(صراط الذين انعمت عليهم # غير المغضوب عليهم ), (همان , آيه 7).
(اتدعون بعلا وتذرون احسن الخالقين # اللّه ربكم ), (صافات (37), آيه 125 و126).
(الى صراط العزيز الحميد # اللّه الذى له ما فى السموات وما فى الارض ),(ابراهيم (14), آيه 1 و 2).
تذكر: عطف بيان نيز از نظر وقف , در حكم بدل است .
وقف بين حال و صاحب حال
ايـن وقـف , مـمـكن است حسن و ممكن است قبيح باشد, شايان ذكر است كه حال گاهى مفرد و گاهى به صورت جمله است .
مثالها: (لا تقربوا الصلوة # وانتم سكارى ), (نساء (4), آيه 43).
(ومن الناس من يقول امنا باللّه وباليوم الاخر # وما هم بمؤمنين ), (بقره (2) آيه8 ).
(ولا تمنن # تستكثر), (مدثر (74), آيه 6).
(وما خلقنا السموات والارض وما بينهما # لاعبين ), (دخان (44), آيه 38) .
(ايحسب الانسان ان يترك # سدى ), (قيامت (75), آيه 36).
(وراءيت الناس يدخلون فى دين اللّه # افواجا), (نصر (110), آيه 2).
وقف بين معلل و علت
اين نوع وقف , نوعا حسن است .
مثالها: (فولوا وجوهكم شطره # لئلا يكون للناس عليكم حجة ), (بقره (2), آيه150 ).
(وما النصر الا من عنداللّه العزيز الحكيم # ليقطع طرفا), (آل عمران (3), آيه126 و 127).
(لقد ارسلنا رسلنا بالبينات وانزلنا معهم الكتاب والميزان # ليقوم الناس بالقسط), ( حديد (57), آيه 25).
(وانزلنا اليك الذكر # لتبين للناس ما نزل اليهم ), (نحل (16), آيه 44).
(وابن السبيل # كى لا يكون دولة بين الاغنياء), (حشر (59), آيه 7).
شـايـان ذكـر اسـت كـه اگر تعليل با حرف لام باشد, قطعا بين جمله تعليل و جمله معلل , ارتباط لفظى و معنوى وجود دارد, لذا وقف بر جمله معلل اگر معنادارباشد و معنايش مقصود نيز باشد, وقف حسن خواهد بود, اما گاهى اوقات جمله تعليليه با ان شروع مى شود و در اين صورت بين دو جمله , تنها رابطه معنوى برقرار خواهد بود, و لذا وقف بر جمله معلل , وقف كافى است
مانند: (ولو شءاللّه لذهب بسمعهم وابصارهم ان اللّه على كل شى ء قدير)
, در اين آيه , جمله (ان اللّه على كل شى ء قدير) به منزله بيان علت براى جمله قبل است
برگرفته شده از سایت http://www.kanoonquran.com