آموزش صوت ولحن استاد شاهمیوه:درس دوم
به بزرگترین وبلاگ پژوهشی تحقیقی تلاوت خوش آمدید.

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان قرآنی.com و آدرس gheraatmc.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 16
بازدید کل : 61083
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

آمار مطالب

کل مطالب : 73
کل نظرات : 3

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 4
باردید دیروز : 5
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 16
بازدید سال : 22
بازدید کلی : 61083
آموزش صوت ولحن استاد شاهمیوه:درس دوم

مدّرس : استاد غلام رضا شاه میوه اصفهانی


درس دوم 

«انواع تلاوت قرآن 1 »

دانستیم که تلاوت قرآن کریم مهمترین ابزار برای نشر و گسترش مضامین و مفاهیم قرآنی در میان مسلمانان و حتی غیر مسلمانان است . در اینجا ما با انواع تلاوت و ماهیت آن آشنا می شویم .

بطور کلی در یک تقسیم بندی تلاوت قرآن به دو گروه تلاوت غیر منغومه و تلاوت منغومه تقسیم می گردد :

الف) تلاوت غیر منغومه :

عبارت است از تلاوتی که بدون نغمه و بطور ساده و تنها با هدف کسب ثواب انجام گردیده و مخاطبی ندارد . اینگونه تلاوتها که فارغ از عناصر موسیقایی صدا ، نغمه و سبک صورت می گیرد مشمول مباحث ما نگردیده و امری شخصی به حساب می آید .

ب) تلاوت منغومه :

عبارت است از تلاوتی که با بهره گیری از صوت ، نغمه ، سبک و مهارتها و با هدف بر خواندن یا اقراء آیات قرآن کریم برای دیگران صورت می پذیرد و پدیده ای هنری به حساب می آید . آنچه که موضوع مباحث آموزشی ماست ، نوع دوم یعنی تلاوت منغومه یا به عبارت دیگر تلاوت نغمه پذیر است که دارای مولفه ها و عناصری است که در ادامه راجع به آن سخن خواهیم گفت . امروزه در جهان اسلام دو گونه اصلی از این نوع تلاوت وجود دارد که به رغم تنوع و گوناگونی در دو قالب اصلی مورد پذیرش مخاطبان و بعبارت دیگر مسلمانان قرار گرفته است . این دو شیوه را تحت عنوان تحقیق و ترتیل و به عبارت دیگر تلاوت مجوّد و تلاوت مرتّل می شناسیم .

1. تلاوت مجوّد ( تحقیق)

این گونه از تلاوت از همان قرون اولیه هجری ظاهر گردیده اما در شکلی بسیار ساده و ابتدایی و متأثر از موسیقی و آوازهای رایج در آن دوران بود . شاید بتوان گفت مصریان نخستین ملتی هستند که این گونه از تلاوت را به رشد و کمال خود رسانده و بعنوان یک مکتب مطرح کردند . دلایل چنین موضوعی فراوان است و در این مقال نمی گنجد اما تنها به دو موضوع مهم در این خصوص اشاره می کنیم . اولاً قریحه موسیقیایی و ذوق سرشار آنان در توجه و پردازش آهنگ ها و نغمات هنگامیکه با ایمان و علاقه عجین گردید موجب پدید آمدن مکتبی جدید در تلاوت قرآن شد . ثانیاً تأثر از آموزه های تصوّف در آن سرزمین نیز می تواند به عنوان عاملی برای رشد قابل توجه تلاوت تحقیق در مصر تلقی گردد  .  به  هر حال این نوع از تلاوت  دارای ویژگی هایی  است که  به اختصار به چند مورد  آن  اشاره  می نماییم :

یک : اساس این نوع تلاوت توجه به آهنگ ذاتی و درونی آیات بر اساس تجوید و رعایت احکام مربوطه است و موسیقی آن ارتجالی (بداهه خوانی) است .

دو : در این گونه، ضرب آهنگ یا ایقاع (ریتم) وجود نداشته و متوسط سرعت اداء کمتر(کندتر )  از گونه ترتیل است .

سه : محدوده استفاده از اصوات و نیز نغمات بسیار وسیع تر از گونه ترتیل است .

چهار : مهارت ها و آرایه ها در این گونه ، در شکل وسیع تر و کامل تری نسبت به ترتیل یا تلاوت مرّتل بکار گرفته می شود برای نمونه تحریرها ، انتقال درجات و ... در تلاوت مجوّد کاربرد زیاد تری دارند .

پنج : در این گونه ، قاری می تواند با استفاده از ابزارهای صوتی و لحنی به القاء هر چه بهتر مفاهیم و معانی قرآن بپردازد .

اکنون به چند نمونه مختلف از این گونه گوش فرا دهید :

 

مثال شماره 1 از شیخ محمد رفعت

مثال شماره 2 از شیخ مصطفی اسماعیل

مثال شماره 3 از شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد

مثال شماره 4 از شیخ شحات محمد انور

 

پایان درس دوم

WWW.MEHAD.ORG/


تعداد بازدید از این مطلب: 686
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود